مقایسه ی تطبیقی رنگ در معماری دوره های زندیه و قاجاریه با نگرش موضوعی به مسجدوکیل، مدرسه ی خان، مسجد نصیرالملک، نارنجستان قوام

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده سیما حبیبی
  • استاد راهنما مریم کامیار
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

تزئینات معماری ایران درسراسر قرون، چه از نظر ساخت و چه از دیدگاه زیباشناسی، آثار گوناگونی را ارائه داده که همگی به تدریج با نظم و انسجام، از متن سنت ها و تجربیات تکامل یافته بیرون آمده اند. با وجود تأثیرات فرهنگی بر هنر ایران، تزئینات معماری شخصیت و اصالتی منفرد از سایر کشورها کسب کرده و هنرمند با حفظ مشخصات هنر ایران آنها را به کار برده است. تحقیق موردنظر به توصیف و تجزیه وتحلیل آن دسته از هنر و فضای اجتماعی دوره ی زندیه و قاجاریه می پردازد که از اصول و ارزش های اصیل هنر ایران برگرفته شده است. هم چنین این تحقیق، با مقایسه ی تطبیقی چهار بنای معماری، مسجد وکیل و مدرسه خان (نمونه موردی از معماری دوره زندیه) و مسجدنصیرالملک و نارنجستان قوام (نمونه موردی از معماری دوره قاجاریه)، به بررسی هنر ایران در دوره ای شاخص، درجهت بازشناخت هویت هنر گذشته ی ایران می پردازد. با بررسی بناهای مذکور ، به چگونگی تغییرات و تحولات رنگ در تزیینات وابسته به معماری از دوره زندیه تا قاجار پرداخته شده است. این پژوهش با بهره گیری از روش تحقیق کمی – کیفی و اطلاعات گردآوری شده که بخشی از آن بر اساس تصاویر گرفته شده و مقایسه و تجزیه و تحلیل آنها، و بخش دیگر طبق روش اسنادی – کتابخانه ای گردآوری شده، به موارد مذکور پاسخ داده است. این پژوهش نشان می دهد که در هنرکاشی کاری دوره قاجاریه نسبت به دوره زندیه تأثیر گرفته از تغییر دیدگاه های هنری در آن دوره می باشد. هنرمند کاشی کار در دوره زندیه برخورد محتاطانه ای در رابطه با استفاده از رنگ ها و فرم های جدید، نسبت به هنرمند دوره قاجاریه داشته است. همچنین در این تحقیق نکته ای که بیش از هرچیز نمایان شده، تأثیرمستقیم اقتصاد دوره قاجاریه و علاقه شدید هنرمندان آن دوره به هنرهای تزئینی غرب، بر هنر معماری خصوصاً تزئینات کاشی کاری آن زمان بوده است. هم چنین از آنالیز رنگ ها در کاشی های بناهای نام برده این نتیجه بدست آمد که بیشترین رنگ های مورد استفاده در بناهای مذکور در دوران زندیه، به ترتیب آبی لاجوردی، زرد، سفید و صورتی و در دوره قاجاریه، آبی لاجوردی، زرد وسرخابی بوده است. واژگان کلیدی: رنگ – کاشی کاری – معماری زندیه – معماری قاجاریه.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

بررسی تطبیقی ویژگی های طرح معماری مسجد - مدرسه های دوره قاجار و مدارس دوره صفویه

یکی از بناهای مهم معماری دوره اسلامی ایران، مدارس علوم دینی می باشند که با شکل گیری نظامیه ها در دوره سلجوقی آغاز و با فراز و نشیبهائی تا دوره قاجار نیز ادامه یافت که اوج توجه به احداث مسجد – مدرسه ها در اوایل دوره قاجار و تا زمان تأسیس مدرسه دارالفنون می باشد. تلفیق و ترکیب دو عملکرد مسجد و مدرسه باعث شکل گیری نوآوری ها و خلاقیت های فضایی در معماری اینگونه بناها گشت که حتی در مدارس باشکوه صفوی...

متن کامل

Survey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004

دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...

متن کامل

بررسی تطبیقی ویژگی های طرح معماری مسجد - مدرسه های دوره قاجار و مدارس دوره صفویه

یکی از بناهای مهم معماری دوره اسلامی ایران، مدارس علوم دینی می باشند که با شکل گیری نظامیه ها در دوره سلجوقی آغاز و با فراز و نشیبهائی تا دوره قاجار نیز ادامه یافت که اوج توجه به احداث مسجد – مدرسه ها در اوایل دوره قاجار و تا زمان تأسیس مدرسه دارالفنون می باشد. تلفیق و ترکیب دو عملکرد مسجد و مدرسه باعث شکل گیری نوآوری ها و خلاقیت های فضایی در معماری اینگونه بناها گشت که حتی در مدارس باشکوه صفوی...

متن کامل

بررسی کتیبه های مسجد ـ مدرسه ی شهید مطهری

مجموعه ی سپهسالار، شامل مسجد و مدرسه، دارای زنجیره ای از تزیینات هنر و معماری دوران قاجار، بویژه در زمینه ی کاشیکاری، نقاشی، کتیبه نگاری، گچ بری و هنرهای مرتبط با چوب و درودگری است. این مجموعه را حسین خان ملقب به سپهسالار (1241ـ 1298 هـ . ق) با استفاده از اموال شخصی خود و به کارگیری معماران و هنرمندان بنام و طراز اول زمان، احداث و وقف نمود. کتیبه های بکار رفته در مجموعه، همراه با کاشیکاری های ر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023